Dacia Duster

Rijimpressie Dacia Sandero Stepway

09-11-2009
Mike
Dacia Sandero
0

Dacia Sandero StepwayHet introductieweekend van de Dacia Sandero Stepway is erg gezellig verlopen. Met bezoeken uit alle hoeken van het land kunnen we het weer echt een Dacia-weekendje noemen. Het was jammer dat er niet gereden kon worden met de auto, maar alleen al het uitgebreid kunnen bewonderen van de Stepway kon op veel enthousiaste reacties rekenen. De meeste bezoekers bestonden uit mensen die al een Stepway hebben gekocht en nu voor het eerst kwamen kijken naar hun aankoop. Niet iedere Stepway koper was namelijk op de Dacia Meeting geweest.

Ook bestaande Dacia-rijders (lees: Daciasten) waren goed vertegenwoordigd. Zo konden we de aangebrachte beschermstrips bewonderen op de Sandero van Uul en een blik werpen op de Stepway. Overigens was het nog wel even spannend! De Stepway kwam namelijk donderdag pas een uur voor de aftrap van de introductie aan op de bestemming en is inmiddels ook al weer terug bij de dealer (Renault/Dacia-dealer Kempenaar, bedankt)! Al met al een geslaagd weekend, de volgende gezellige Dacia-dag zal wellicht een kerst- of nieuwjaarsborrel worden. Maar dat laten we via deze weg uiteraard tijdig weten.

stepway

Inmiddels hebben we wel een rij-impressie met een Stepway kunnen doen. Bij het instappen valt gelijk de hoge zitpositie op. Natuurlijk komt dit ook doordat de Stepway een paar centimeter hoger is dan de gewone Sandero, maar wellicht dat ook de "Ambiance"-stoel, die niet in hoogte verstelbaar is, hieraan bijdraagt. De stoel geeft voldoende steun, en lijkt steviger aan te voelen dan de stoel uit de Sandero. De zit is comfortabel, typisch Frans, en verraadt toch dat mama Renault ook een flinke vinger in de pap heeft gehad. De bekleding hebben we nog niet in andere Dacia's kunnen zien, en ziet er strak uit. De hogere positie van de Stepway valt ook op bij het nemen van drempels. Gaat dit met de Sandero al goed; met de Stepway gaat dit zo niet nog beter! Ondanks dat lokt de Stepway niet uit om hard te rijden.

Integendeel; door de korte overbrengingen is het geen probleem om 50/55 km/u al in de vijfde versnelling te rijden. Het nadeel is dat de Stepway, net als de Sandero, bij hogere snelheden op de snelweg vrij hoog in de toeren zit, en je eigenlijk een zesde versnelling mist. Bij snel genomen bochten helt de Stepway iets over, maar niet meer dan bij een Sandero. Hoewel we het niet getest hebben, zijn we er van overtuigd dat de Stepway de elandtest met succes zal doorstaan! De Stepway is, zoals al eerder opgemerkt, gebaseerd op de Ambiance-uitvoering van de Sandero. Dit uit zich ondermeer in het ontbreken van het leeslampje in de binnenverlichting. Ook de binnenspiegels zijn handbediend.

Wanneer men de Stepway zou delen met grotere of kleinere familieleden, kan het storend zijn om de spiegels met de hand te moeten verstellen. Hoewel de Stepway een echte no-nonsense Dacia is, kun je je afvragen of het misschien de moeite was geweest om hier af-fabriek elektrisch verstelbare spiegels op te plaatsen. Een echte SUV is het niet, maar de zwart plastic delen geven de Stepway wel een SUV uiterlijk. Ook de grote buitenspiegels, die we al van de Sandero kennen, dragen aan dit uiterlijk bij. De 16 inch lichtmetalen velgen staan 'm goed. Opvallend is wel dat er op de velgen geen Dacia logo prijkt, zoals we dat bij Renault wel vaak zien. De dakdragers geven de Stepway een stoer uiterlijk. Al met al kunnen we concluderen dat Dacia met de Stepway een leuke variant op de Sandero in de markt heeft gezet.

Vergelijken we 'm met andere vergelijkbare cross-overs, dan zien we dat ook qua prijs de Stepway alles in zich heeft om een sterk model te worden. De Stepway is verkrijgbaar vanaf 11.495 euro. Een vergelijkbare Volkswagen CrossPolo heeft een vanaf-prijs van 16.990 euro; de Suzuki Swift Exclusive 4Grip, overigens wel voorzien van vierwielaandrijving, begint bij 16.599 euro.

stepway


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.