Dacia Duster

De Dacia van je dromen

23-12-2009
Mike
Overig
0

De Dacia Logan MCV van JacqHoewel de keuze misschien enigszins beperkt is bij Dacia, zijn er naast de drie uitrustingsniveaus toch nog wel wat opties om uit te kiezen. Natuurlijk kan het nog steeds zo zijn dat de opties die je graag zou willen, niet leverbaar zijn. Gelukkig zijn er aardig wat bedrijven die een handje kunnen helpen. Zo ook bij Jacq, die zijn splinternieuwe Dacia volledig naar zijn eigen hand zette.

In september heb ik een MCV 1.5 dCi besteld bij de Dacia Store in Arnhem. Belangrijkste punt van twijfel was nog de kleur. Het werd of antraciet of wit. Antraciet is veilig en algemeen geaccepteerd, wat een pre is bij inruil. Wit vind ik echter veel leuker en frisser. En ik koop mijn auto om nu in te rijden en niet om straks in te ruilen. Het probleem bij veel witte auto's is dat ze na een tijdje wat sjofel uitzien omdat vuil gaat inwerken. De mooie spierwitte auto wordt dan meer een grijsachtig witte auto, zonde dus. Verder had ik op de fora en het Autoweek tevredenheidsonderzoek al gelezen dat de laklaag niet het sterkste punt van de Dacia is. De stoute schoenen aangetrokken en besloten om voor de witte te gaan en het geld dat ik uitspaar voor de metallic lak, te gebruiken voor een lakbescherming. De auto is 11 november geleverd en de witte kleur staat hem prachtig! De dag erna heb ik de auto gelijk naar TSR in Vriezenveen gebracht voor de behandeling.

De laklaag wordt ingewreven met Teflon (PTFE). Op de foto is de medewerker van TSR aan de slag met mijn auto. Dat aanbrengen gebeurt in twee fasen. In fase 1 worden de porien in de laklaag gevuld. In fase 2 wordt een beschermende laag aangebracht.>Na een nacht uitharden mocht ik de auto weer ophalen en ik was positief verrast. De laklaag voelt zeer glad aan. De sponningen van de deuren zijn ook keurig meegenomen. De toekomst moet nu uitwijzen of vuil, insecten en uv-straling inderdaad minder kans krijgen om te hechten.

Een vaak gehoord punt van kritiek bij Dacia is dat de afwerking toch wat minder is dan bij de grotere merken, zoals bijvoorbeeld grote zus Renault. Ook de rand onder de portieren laat qua afwerking toch wel wat te wensen over. Een optie is natuurlijk om de rand zwart te laten spuiten, zodat deze minder opvalt. Jacq heeft dit bij de Dacia Store laten doen, en hieronder zie je het bekende "voor" en "na" plaatje!

zwarte rand

/>

Het liefst wilde ik de 1.5 dCi met 85 pk. Maar in Nederland wordt deze versie niet geleverd. Ik heb het voor de zekerheid nog nagevraagd bij de importeur, maar nee, ook voor 2010 staat deze niet op het programma. Ik had wel proef gereden in de 70 pk diesel. Je kunt hiermee prima met het verkeer meekomen maar ik miste wel dat beetje extra. Dat beetje extra wat een lekker gevoel geeft en wat van pas komt als ik in de zomer mijn caravan er achter hang. Ik heb met de gedachte gespeeld om er een in Duitsland of Belgie te kopen. Dat zou financieel waarschijnlijk vrij nadelig uitpakken en ik vond de rompslomp ook wel een bezwaar.

Bleef over chiptuning. De 1.5 dCi-motor wordt door Renault geleverd in 70, 85 en 105 pk. Er zit dus wel wat rek in. Als ik goed ben geinformeerd, ik ben geen autotechnicus, zijn er pas bij de 105 pk-versie aanpassingen doorgevoerd aan de koeling e.d. Ik heb enkele offertes aangevraagd bij tuningbedrijven en de knoop doorgehakt. Ik heb de diesel met 70pk gekocht en gelijk een afspraak gemaakt bij Ziptuning in Utrecht. Ik heb gekozen voor Ziptuning vanwege de aansprekende motor-upgrade, de naamsbekendheid en de, op papier, meest heldere garantievoorwaarden. De prijzen ontlopen elkaar niet veel.Een week na aankoop ben ik met 700 kilometer op de teller naar Ziptuning afgereisd. Daar bevond ik me in goed gezelschap zoals je op de foto kunt zien.

tuning

De tuning zelf is een zuiver softwarematige aangelegenheid. De auto wordt aan een laptop gelegd die de software uitleest. Vervolgens wordt deze aangepast door de heren van Ziptuning en weer teruggezet in mijn Dacia. Alleen dat laatste ging niet helemaal soepel. Normaal is het hele karwei in anderhalf uur geklaard, maar door de problemen bij het terugplaatsen duurde het een uur langer. Volgens Ziptuning lukte het bij andere Dacia's met deze motor wel meteen dus ik had pech. Uiteindelijk is het gewoon voor elkaar gekomen.De eerste 300 kilometer na de tuning moet je rustig rijden om de software te laten 'inleren'. In mijn geval was dat geen probleem omdat ik nog in de inrijperiode zat. Inmiddels ben ik een kleine 1000 kilometer verder en het voelt net of de auto een te krap zittend jasje heeft uitgetrokken, erg prettig. Het is natuurlijk nog steeds geen sportwagen maar hij heeft er duidelijk zin in. Vooral bij lagere toeren trekt hij makkelijker op, wat op de snelweg erg prettig is. 'So far so good' dus. Uiteraard met dank aan Jacq van der Beek voor het insturen van de artikeltjes!


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.