Dacia Duster

Dacia breidt productaanbod verder uit

07-09-2015
Joost
Overig
0

IAA

Easy-R automatische transmissie en Dacia Duster edition 2016 debuteren op IAA Frankfurt

Dacia breidt het productaanbod uit met de gloednieuwe Easy-R transmissie en de Duster edition 2016. Dacia's eerste automatisch schakelende vijfversnellingsbak en de extra stijlvolle Duster met nieuwe voorzieningen en designfeatures zijn voor het eerst te zien op de autoshow van Frankfurt (IAA), die van 17 tot en met 27 september wordt gehouden. Tevens presenteert Dacia het geoptimaliseerde Euro 6-motorenaanbod voor de gehele modelreeks.

De nieuwe Easy-R transmissie wordt in Nederland begin 2016 leverbaar op de Dacia Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway. Deze gerobotiseerde vijfversnellingsbak is in eerste instantie verkrijgbaar in combinatie met de TCe 90 benzinemotor met Stop and Start. Easy-R biedt het comfort van een conventionele automaat met de efficiency van een handgeschakelde versnellingsbak. De transmissie is in de basis hetzelfde als een handgeschakelde variant, alleen worden het koppelen en schakelen verzorgd door computergestuurde, elektromechanische systemen.

In de Drive-stand kiest de elektronica continu de meest efficiente versnelling. Ook het moment van schakelen wordt nauwkeurig gekozen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. De Dacia Sandero en Logan MCV TCe 90 met Easy-R transmissie verbruiken dan ook exact hetzelfde als de versies met handgeschakelde versnellingsbak, namelijk 4,9 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 109 g/km. De Sandero Stepway stoot 115 g/km CO2 uit (volgens NEDC). Voor extra comfort en gemak tijdens filerijden en manoeuvreren biedt de Drive-modus ook een kruipstand. De Easy-R transmissie kan ook handmatig bediend worden door de pookknop naar voren of naar achter te tikken. Deze stand komt vooral goed tot zijn recht in gladde omstandigheden en als de bestuurder het maximale motorvermogen wil benutten. Dankzij de toepassing van elektromechanische techniek in plaats van hydraulische is het schakelgedrag zeer verfijnd.

Met de Duster edition 2016 presenteert Dacia een nieuwe uitrusting en stijlvolle designfeatures. Hij onderscheidt zich met nieuw ontworpen 16-inch Noir Diamante wielen en om het avontuurlijke karakter van de Duster te versterken, is de Duster nu ook leverbaar in de opvallende kleur Vert Altai. De karaktervolle Duster is tevens voorzien van nieuwe stoelbekleding met grijze sierstiksels. Daarnaast is de kleur antraciet van de deurpanelen, deurgrepen en middenconsole vervangen door grijs.

De uitrusting van de Dacia Duster is uitgebreid met MEDIA-NAV. Dit navigatiesysteem omvat een 7-inch touchscreen met een overzichtelijke interface. Gebruikers hebben via het navigatiesysteem en Bluetooth gemakkelijk toegang tot multimedia op hun telefoon. Hiervoor is een gratis app voor de gekoppelde smartphone beschikbaar. Het checken van Facebook en Twitter kan via MEDIA NAV. iPhone-gebruikers (4S en hoger) kunnen bovendien via een knop op het stuurwiel gebruikmaken van SIRI. Tevens is het multimediasysteem nu op het Prestige uitrustingsniveau uit te breiden met een achteruitrijcamera.

Schone Euro 6-motoren

Het volledige productaanbod van Dacia voldoet nu aan de strenge Euro 6-emissienorm. Alle motoren zijn voorzien van start-stoptechniek en alle dieselmotoren zijn uitgerust met een onderhoudsvrij NOx-filter.

Bij de Dacia Sandero en Logan MCV resulteren deze aanpassingen in lagere CO2-emissie voor zowel de benzine- als de dieselversies. Zo produceert de TCe 90 benzinemotor met 90 pk en 140 Nm slechts 109 gram CO2/km (-7 gram). De dCi 90 dieselversie voor de Logan MCV noteert een bescheiden uitstoot van 90 gram CO2 (-9 gram). De CO2-uistoot van de Sandero Stepway TCe 90 benzinemotor komt uit op 115 gram.

De Dacia Duster TCe 125 stoot nu 138 gram CO2/km uit (-7 gram), terwijl de dCi 110 dieselversie nu zelfs 12 gram minder CO2/km produceert. Bij de 4x2-versie resulteert dat in een uitstoot van 115 gram, terwijl de 4x4-versie genoegen neemt met een uitstoot van 123 gram CO2/km.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.